BPAAan:
het College van B&W der Gemeente Amersfoort T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper, Amersfoort, 29 juni 2006. Geachte
mevrouw van Vliet-Kuiper, Op
grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA
graag de volgende vragen aan het College van B&W stellen. Er is alle reden
om de aan omwonenden gepresenteerde plannen voor het volledige Kersenbaantracé
kritisch tegen het licht te houden. Zo blijft de vraag naar de gevolgen voor de
luchtkwaliteit in de lucht hangen. Weliswaar komen op basis van een TNO-onderzoek binnen een maand cijfers beschikbaar maar
waar eerder door het college het besluit werd genomen met de voorontwerpbestemmingsplan-
procedure te wachten tot onderzoeksgegevens bekend waren mede in relatie met de
Europese richtlijnen en de interpretatie daarvan verklaart dat de huidige haast
niet. Weliswaar komt de
gemeenteraad nog aan bod bij het vaststellen van bestemmingsplan Leusderkwartier (voorjaar 2007 is de planning) maar een
politiek ervaringsfeit is dat de politieke stellingen dan al zo zijn betrokken
dat goede inhoudelijke afwegingen nauwelijks mogelijk zijn. Maar zo werd gisteravond terecht
gesteld door heel veel bewoners: deze Ook de gedachte inrichting van de
geplande verkeersrotonde bij Roethof (Arhemseweg / Everard Meijsterweg / Vermeerstraat) is zeer kwestieus. Algemeen
verwachtingspatroon is toch een veel veiliger oversteek voor met
name langzaam verkeer, maar door voorrang te geven aan gemotoriseerd
verkeer boven fietsverkeer op deze rotonde valt met 13.000 verwachte
motorvoertuigen per etmaal over het Kersenbaantracé
op dit gedeelte juist voor de kwetsbare verkeersdeelnemer het ergste te vrezen.
1. Wil het College aangeven welke
raadsbesluiten ten grondslag liggen aan het op 28 juni
aan de omwonenden van de Kersenbaan gepresenteerde tracé, in het bijzonder het KB-3 tracégedeelte gelegen tussen 2. Wil het
College aangeven welke verkeers- en
milieudoelstellingen u hanteert met het gepresenteerde tracé, dat zijn beslag
moet krijgen in het bestemmingsplan Leusderkwartier,
waarvoor nu het voorontwerp in procedure is gebracht? 3. Wat is de
reden dat u zonder de beschikking te hebben op het antwoord op de vraag wat de
gevolgen zijn voor de luchtkwaliteit voor de omgeving van het nieuwe tracé nu reeds de procedure voor het voorontwerpbestemmingsplan en de
inspraak met de omwonenden start? 4. Kunt u
aangeven of er tijdgebonden
subsidievoorwaarden zijn verbonden aan het rijkssubsidiebesluit
(8 miljoen euro) voor een betere bereikbaarheid van het stadscentrum en welke
afspraken u met partners als Rijkswaterstaat en Leusden
u over de aansluiting van de Kersenbaan op de Hertenkop heeft gemaakt 5. Als
communicatiemiddel kiest u voor informatie en communicatie met bewoners van Leusderkwartier en Vermeerkwartier
voor de website van de gemeente. Hoe verzekert u dat mensen die niet over internet beschikken aan de gewenste informatie over de
gepresenteerde plannen, de inspraakmogelijkheden en de plan en
projectontwikkelingen kunnen komen? Ruud Schulten __________________________________________________________________________________ ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 1 augustus 2006) __________________________________________________________________________________ 4b. de tracékeuze
KB2 voor het onderdeel ‘ Kersenbaan Fase Ter
verduidelijking: KB fase
1 betreft het gedeelte Station tot Leusderweg. (indeling van het tracé in
de lengte richting) KB fase
2 betreft het gedeelte Leusderweg tot A28. (indeling van het tracé in de
lengte richting) KB 1
betreft een variant van de Kersenbaan waarbij deze op het gedeelte Roethof –
Smaragdweg direct aan de PON-lijn ligt. (ligging van het tracé in de breedte
richting) KB 2
betreft een variant van de kersenbaan waarbij deze op het gedeelte Roethof –
Smaragdweg het tracé van de Diamantweg volgt. (ligging van het tracé in de
breedte richting) De term KB
3 is in het project nooit aan de orde geweest. 2. Verkeersdoelstelling
Kersenbaan:
· De Kersenbaan maakt onderdeel uit van de hoofdinfrastructuur van de Gemeente Amersfoort en is derhalve verbonden met de Everard Meijsterweg, de Vermeerstraat en de Gasthuislaan · Een ontlasting van de Arnhemseweg op de delen: Smaragdweg – Roethof en Roethof – Leusderweg
Milieudoelstelling Kersenbaan:
3. Om tijd te winnen. Langs het tracé zelf worden geen
overschrijdingen verwacht maar mogelijk wel langs de aansluitende wegen. Dit -
en eventueel compenserende maatregelen- zijn nog in onderzoek. Het onderzoek is
al veel eerder gestart maar moest - door het verschuiven van de datum van
ingebruikneming, door betere verkeersprognoses en door het steeds duidelijker
worden van de lijn die de Raad van State volgt bij de beoordeling van
dergelijke onderzoeken steeds worden aangepast en uitgebreid. Ook de provincie
is steeds strenger geworden met de beoordeling van bestemmingsplannen op het
aspect lucht. Door met het planproces al te starten wordt verdere vertraging
zoveel mogelijk voorkomen. Dat e.e.a. uiteindelijk toch tot vertraging zal
leiden sluiten wij niet uit maar door deze handelswijze wordt de vertraging
tenminste zo minimaal mogelijk gehouden. Wellicht dat ook planaanpassingen die
voortvloeien uit het overleg met de buurt weer opnieuw moeten worden
doorgerekend. 4. Inmiddels is de MIT-subsidieregeling waaronder de subsidie
van CSG2 viel, overgedragen naar de Provincie Utrecht. Onder de naam Brede Doel
Uitkering (BDU) wordt de regeling voortgezet. De 8 miljoen staan in de boeken
bij de provincie als ge-label-de gelden voor de jaren 2009 (euro 1 miljoen) en
2010 (euro 7 miljoen). Met Rijkswaterstaat, Provincie Utrecht en Leusden wordt
gezamenlijk gewerkt aan een onderzoek naar het verbeteren van de aansluiting
van de verschillende stedelijke radialen (Leusderweg, Utrechtseweg, Hogeweg en
Arnhemseweg / Kersenbaan) op de A28. Daarbij is door de partijen aangegeven dat
de aansluiting Hertekop bij de aanpak van alle aansluitingen de hoogste
prioriteit heeft. De N226 naar Leusden en de Arnhemseweg/Kersenbaan zijn
daarbij benoemd als doorstroomroute. Dit najaar zullen de resultaten
van het onderzoek bekend worden. Vervolgens worden voorstellen gedaan voor
maatregelen. Verder wordt gecommuniceerd
via reguliere middelen zoals de Stadsberichten, brieven en persberichten. Op persoonlijk niveau wordt
per e-mail, persoonlijke
gesprekken of huisbezoeken gecommuniceerd. [d1]Docsnummerdocument na opslaan invullen | ||